Utbildning, 2 dagar

Crew Resource Management (CRM)

Crew Resource Management (CRM) är en kommunikationsmodell som skapades av NASA och som sedan 1990-talet är ett lagstadgat krav från luftfartsmyndigheter världen över. Genom CRM kan vi undvika att mänskliga felbedömningar och misstag får katastrofala konsekvenser.

Oavsett hur duktiga vi är på vårt yrke gör vi alla fel ibland. Det bästa skyddet vi har är varandra. Vi kan upptäcka varandras misstag och hantera dem innan de får någon konsekvens i verksamheten. Crew Resource Management, CRM, ser alla i teamet som en resurs och del i att säkra ett framgångsrikt genomförande av en flygning. CRM går ut på att träna bort beteenden som inte gynnar gruppen eller dess uppgift.


CRM för flygbranschen

Collaborate erbjuder följande träning inom CRM:

  • Initial CRM-träning, för nya besättningsmedlemmar som ännu inte tränats i CRM.
  • CRM Fortsättning, fördjupning och repetition, för besättningsmedlemmar som tidigare genomgått CRM-träning.
  • CRM Assessment för line training captains
  • Utbildning och certifiering av nya CRM-tränare (train-the-trainer).

Om CRM-utbildningen

Den här kursen är utformad för flygplansbesättningar, det vill säga flygkaptener, styrmän och kabinpersonal. Den är certifierande och uppfyller samtliga av luftfartsmyndigheternas krav. Vi använder fallstudier från flygbranschen och använder exempel som en flygplansbesättning enkelt kan relatera till.

Innehåll

  • Inledning
  • Gruppövning som illustrerar vanliga mänskliga fel
  • Gruppövning i beslutsfattande
  • Kommunikationsövningar
  • Personlighetstyper och samarbete dem emellan
  • Hantering av risker och fel
  • Fallstudie
  • Sammanfattning och repetition

Innehållet uppfyller kraven i AMC1 ORO.FC.115.

Kursmål

Efter genomförd kurs kommer deltagarna:

  • Veta vilka beteenden som stärker säkerheten
  • Förstå hur man leder andra till att visa samma beteenden
  • Kunna ta beslut och kommunicera utan risk för missförstånd
  • Se säkerhetskulturen som både positiv och nödvändig
  • Ha insikt i att samtliga i besättningen behövs för att upptäcka misstag, risker och möjligheter
  • Vara utbildade i enlighet med EASA OPS ORO.FC.115

Kurslängd och upplägg

Omfattning: 2 dagar (1 x 2dagar, 2 x 1 dag eller 4 x ½ dag med möjlighet till anpassning)

Format: Klassrum eller digitalt

Språk: Svenska, engelska, tyska eller finska

Våra instruktörer

Våra föreläsare

Johan Enér

Certifierad CRM-tränare, föreläsare och ambulansflygpilot

Johan Enér är en av Sveriges främsta utbildare i den kommunikationsmodell (CRM) som utvecklats av NASA och föreskrivs av luftfartsmyndigheter för att eliminera felhandlingar och felbeslut (CRM), och är själv verksam pilot med erfarenhet från linjetrafik, privatjet och ambulansflyg. Genom åren har han utbildat och föreläst för allt från flygplansbesättningar till sjukvårdspersonal och ledningsgrupper.

Telefon 070-549 40 23
Mer info

Christer Harju

Certifierad CRM-tränare, föreläsare och tidigare pilot och flyglärare

Christer Harju har lång erfarenhet som pilot, bland annat på Ryanair, och upptäckte tidigt glädjen i att också utbilda andra. Christer är certifierad utbildare i den kommunikationsmodell (CRM) som utvecklats av NASA och föreskrivs av luftfartsmyndigheter för att eliminera felhandlingar och felbeslut (CRM). Sedan 2022 är han instruktör, lärare och föreläsare på heltid, med den mänskliga faktorn som specialitet.

Mer info
Crew Resource Management (CRM)

Boka ett telefon- eller videomöte innan du bokar en utbildning, eller skicka din förfrågan direkt till booking@collaborate.se.

Kontakta / boka här

Det tycker våra kunder

Johan håller våra årliga CRM utbildningar och visar alltid stort engagemang och kommer väl förberedd inför kurserna. Han lyckas hålla dagen intressant med nya infallsvinklar och blandar in nya case från vår vardag för alla i teamet. Efter dagen känner man att man fått med sig nya erfarenheter i en trivsam miljö.
Mattias Lind
NP CT utbildningschef Avincis
Tack en gång till för bra två dagar. Ärligt talat, jag tycker att liknande kurser jag gått på har varit tråkiga och inte utvecklat oss speciellt mycket.
Robert Sevcik
Överläkare Akademiska Sjukhuset
Mycket förtroendeingivande – förmedlar ett komplext budskap på ett entusiastiskt och lättsmält sätt. Flexibel och tillmötesgående – högsta betyg både från beställare och gruppdeltagare.
Fredrik Leek
Områdeschef Ambulanssjukvården Västmanland
Vi upplevde utbildningen inspirerande och lärorik då vi fick reflektera över beteende och agerande utifrån såväl teori och praktik. Övningarna hjälpte oss att reflektera över såväl vårt eget som gruppens agerande och samarbete.
Hanna Neidenmark
CEO Lendo AB
Collaborate levererar alltid högsta kvalitet på utbildningarna och våra deltagare är mycket nöjda. Vi kommer definitivt fortsätta vårt samarbete!
Charlotta Paulsson
VD Executive people

Andra utbildningar

Andra föreläsningar